Back to school

I torsdags var det första skoldagen efter den korta ledigheten och det började med Aeroacoustics. Läraren köttade och jag förstod ingenting, hade fullt upp med att försöka lura ut om han skrev p eller ρ (den grekiska bokstaven rho). Utöver det kändes det som att när han väl förklarade något mer ingående så skedde det på koreanska (jag är den enda utbytesstudenten i klassen).

Efter den lektionen var det dags för Aero space och det var nog en av de konstigare lektioner jag haft. Professorn var bortrest så hans assistent höll lektionen. Det han hade i uppgift var att berätta om lite historia angående flygindustrin och liknande, till sin hjälp hade han några PowerPointslides. Problemet var bara att all text var på koreanska och personen i fråga behärskar inte det språket. Så det han gjorde var att låta oss läsa det själva och sen bläddra när han trodde att alla läst klart. Efter det så visade han bilder på de mer kända kommersiella flygplansmodellerna och ett antal militära modeller också. Lektionen var slut på en halvtimme och kändes verkligen sjukt givande…

På fredagen var det dags för Compressible Flow och i den kursen är det som sagt samma professor som i Aero space, alltså var det assistenten även i det här fallet (dock en annan). Den här var dock mycket bättre och det blev till att skriva ner ett antal formler och härledningar. Förstod inte så mycket av det där häller, men det brukar lösa sig till slut. Blev dock glad när han gick igenom lite termodynamik samt akustik (två andra kurser jag läser) och sa att det behövdes även i den här kursen!

Efter skolan var slut stack jag bort till Waldemar för lite plugg. Slutade dock med att vi kollade på höjdpunkter från NFL samt lite rugbyklipp på youtube.

På kvällen var det dags för HOW-introduktionsträff. HOW, en förkortning för Hanyang One World, är en mentorsgrupp där man får chans att träffa andra utbytesstudenter samt koreaner!
Började med en liten introfilm och sedan gick vi till en pub! Där dracks det öl, soju och makgeolli. Blev även lite mat. Jag, Waldemar, Francois, Marvin (en annan fransman som vi träffade där) hamnade vid samma bord som fyra koreanska förstaårselever! Riktigt trevligt. Efteråt gick vi till en annan bar, koreanerna stack dock hem då de var för fulla… Väl där blev det lite mer mat och mer makgeolli!

Vi avslutade sedan kvällen med att sjunga kareoke. Favorit i repris då vi sjöng bland annat Wonderwall av Oasis, lite Backstreet Boys samt Hey Ya av Outkast. Riktigt kul! Blev dock en sen kväll och var inte hemma förrän fem på morgonen…

Så är vi då framme till lördag, alltså idag!
Upp tidigt (runt 11) men låg i sängen till 12. Vid 13 skulle vi nämligen träffas några stycken för att spela fotboll. Det var dock lite problem med var vi skulle spela men slutligen hittade vi en plan. Det var dock riktigt varmt, över 30 grader och stekande sol.

Fotboll i värmen!

Fotboll i värmen!

Kom hem runt 16 och tog det lite launa. Sedan blev det lite käk innan vi stack och drack snow beer och åt french fries!

French Fries och snow beer!

French Fries och snow beer!

Emelie älskar Snow Beer. (och att äntligen få lite mer publicitet på min blogg)

Emelie älskar snow beer.
(och att äntligen få lite mer publicitet på min blogg)

Jag, Lewis, Alana, Martin och Francois stack sedan till Itaewon (en ”dong” i Seoul med mycket barer och klubbar). Seoul är förresten indelat i 25 olika distrikt, eller gu på koreanska. Distrikten är i sin tur uppdelade i dong, totalt 522 stycken. Dessa dong delas sedan upp i tong, vilka det finns 13 787 stycken av. Och slutligen är alla dessa tong uppdelade i 102 796 olika ban. Enkelt va?

Anledningen till att vi åkte till Itaewon var för att att se matchen mellan Manchester City och Arsenal. Matchen var tämligen händelserik och underhållande, slutresultatet skrevs till 2-2. Efter matchen blev det hemfärd och här sitter jag nu och skriver ett inlägg till er (fastän jag egentligen borde sova, klockan är 01.22… Men vad gör man inte för sina följare?).

Fotboll och öl

Fotboll och öl

Imorgon ska jag tvätta för första gången! Vi har tvättmaskin på rummet men har inte blivit av än, en anledning ser ni på bilden nedan.

Fattar allt...

Fattar allt…

Men det ska nog gå bra hoppas jag!

Tänkte för övrigt skriva något inlägg på engelska någon gång i framtiden, allt för att underlätta för mina ickesvensktalande följare (även om google translate finns…).

Hade bra och godnatt!

Lämna en kommentar